Адаптація першокласників до школи

У зв’ язку з реформуванням освіти в Україні у сучасних школах актуальною є проблема адаптації першокласників до навчання. Вступ дитини до школи це період адаптації учня-першокласника до нового кола спілкування, до шкільного життя, до збільшення фізичного та емоційного навантаження.
 Як правило, діти до 6-7 років проявляють інтерес до статусу учня і готовність приміряти на себе цю роль. Але ця готовність і всі райдужні надії, пов'язані малюком зі школою, часто розбиваються об стіну стресу, з яким неминуче стикається кожен новоспечений першокласник. Зміна умов життя, режиму дня, типу провідної діяльності вимагає колосальної напруги всіх ресурсів організму. На допомогу дітям, що вперше переступили шкільний поріг, приходять спеціальні програми адаптації першокласників, створювані і удосконалювані педагогами і психологами. Але для найбільш успішної і швидкої адаптації важливо і активна участь в ній батьків, які можуть надати дитині необхідну допомогу і підтримку в цей переломний для нього момент.
Адаптація – це пристосування організму до нових умов існування. Адаптація першокласників до школи триває від 2 до 6 місяців і складається з трьох основних компонентів: психологічна, соціальна та фізіологічна.
 У шкільному колективі дитина більш чітко починає відчувати себе, як особистість. У нього формується самооцінка,  норми поведінки з оточуючими. Також важливим моментом є перехід від ігрової діяльності, як провідної, до навчальної.
Малюк пристосовується  до нового колективу, вчиться спілкуватися, вирішувати виникаючі міжособистісні проблеми і конфлікти.
Навчання тягне за собою кардинальні зміни способу життя.  Малюкові незвично висиджувати довго на одному місці, йому не вистачає звичної фізичної активності та свободи дій. Важливо правильно організувати режим дня, чергуючи навантаження з відпочинком.
Для того, щоб спільно подолати всі труднощі адаптації першокласників до школи, важливо проявити участь і розуміння. Вислуховуйте  розповіді про школу, ставте уточнюючі питання.
Будіть дитину спокійно, прокинувшись, він повинен побачити вашу посмішку і почути лагідний голос. Не підганяйте зранку, не смикайте по дрібницях, не докоряйте за помилки.
Не відправляйте дитину до школи без сніданку, до шкільного сніданку йому прийдеться багато попрацювати.
Прощаючись, побажайте  удачі, підбадьорте, найдіть декілька лагідних слів. Після школи зустрічайте спокійно, не звалюйте на нього , безліч питань, дайте розслабитись. Якщо ж дитина занадто збуджена, якщо бажає поділитись чимось, не відмахуйтесь, не відкладайте на потім, вислухайте, це не займе багато часу.
Вислухавши зауваження вчителя не поспішайте сварити , постарайтесь, щоб ваша розмова проходила без дитини. До речі, завжди не зайве вислухати обидві сторони і не поспішайте з висновками.
Після школи необхідні дві-три години відпочинку (добре було б півтори години поспати) для відновлення сил. Кращий час для приготування уроків з 15 до 17 години. Допоможіть дитині звикнути до нового режиму дня. Якщо до цього ви не дотримувалися режиму, то постарайтеся м’яко ввести його. Ваша дочка чи син потребує регулярного, тривалого сну. Допоможіть  навчитися засипати в один і той же час.
Не примушуйте робити всі уроки за один захід, після 20 хвилин занять необхідно 10-15 хвилин перерви, краще якщо вона буде рухливою.
Під час приготування уроків не сидіть над школярем, дайте можливість попрацювати самостійно, але якщо потрібна ваша допомога, наберіться терпіння. Спокійний тон, підтримка: «Не хвилюйся, все вийде!», «Давай розберемось разом!», «Я тобі допоможу!», похвала – необхідні.
Знайдіть протягом дня хоча б півгодини, коли ви будете належати лише дитині, не відволікаючись на  домашні турботи. В цей момент важливіше за все його справи, радості та розчарування.
Відпрацюйте єдину тактику спілкування всіх дорослих в сім’ї з дитиною.
Ваше позитивне ставлення до школи і вчителів спростить першокласнику  період адаптації. Співпрацюйте з учителями, пропонуйте допомогу, проявляйте активність. У класі з активними батьками, як помічено, тісніші і кращі стосунки між дітьми, цікавіше життя, більше свят і походів.
Навіть якщо у вас, як батьків, є якісь питання до вчителя, вам здається, що потрібно робити по-іншому, всі тертя повинні залишатися між дорослими. Інакше дитина буде вимушена розвиватися між любов’ю до батьків і авторитетом вчителя.
Дуже шкідливі негативні і нешанобливі вислови про школу і вчителів у сімейному колі, це значно ускладнить  адаптаційний період, підірве спокій дитини.
Мудре відношення  батьків до шкільних успіхів виключить третину можливих неприємностей . Багато батьків так хочуть гордитися своїми дітьми і так турбуються про їх оцінки, що перетворюють дитину на додаток до шкільного щоденника. Шкільні успіхи , безумовно, важливі, але це не все життя вашої дитини. Шкільна оцінка – показник знань  з даної теми даного предмету на даний момент. Ніякого відношення до особи дитини це не має. Пам’ятайте, ніяка кількість «п’ятірок» не може бути важливішою за щастя вашого малюка.
Уважно спостерігайте за дитиною – якщо у нього порушився сон, апетит, пропало бажання йти до школи, це вірна ознака того, що адаптація проходить не зовсім гладко;
Створіть комфортну атмосферу в усьому, що стосується школи – починаючи від вибору пенала, закінчуючи зачіскою. З навчальним закладом має бути пов'язане максимум позитивних емоцій і тоді малюк не забуде порадувати вас успіхами.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Поради батькам майбутніх першокласників